نویسنده : پژمان سلطانی

با اینکه مسئولین ورزش کشور و حتی مدیران غیر ورزشی، هفته ای حداقل یک بار به استخر می روند و تن به آب می زنند، تنها نگاهشان به این رشته،تفریحی و درمانی است و  بحث قهرمانی را مدنظر قرار نمی دهند، تیم ملی شنای ایران برای کسب ورودی المپیک به مجارستان رفت و این آخرین مسابقه برای کسب سهمیه ریو بود و دست خالی به ایران برگشتند و تنها با وایت کارت یک شناگر از ایران به برزیل سفر می کند. تنها شناگری که توانسته در طول تاریخ شنای کشورمان کسب سهمیه در رقابت های المپیک داشته باشد، محمد علیرضایی شناگر اصفهانی است و بقیه شناگران با وایت کارت به المپیک رفتند. به همین دلیل برای چرایی عدم موفقیت شناگران ایرانی در راه رسیدن به المپیک و همچنین وظایف مدیران استخرها در فصل تابستان، با علی اکبر جهانیان، دبیر انجمن شنای مدارس کشور، محمد علیرضایی تنها المپین شنای ایران و مربی تیم شنای بالای 15 سال استان اصفهان و گامر دیلانچیان مسئول کمیته شنای استان اصفهان به گفت وگو نشستیم تا این مسایل را مورد  ارزیابی قرار دهند.
  تا زمانی که کار اصولی، پایه ای وعلمی را آغاز نکنیم، وضعیت همین است
علی اکبر جهانیان، صحبت های خود را اینگونه آغاز می‌کند: حتما شناگران ما تمام تلاش خودشان را انجام داده اند، مربیان هم تمام علم و دانش خودشان را به کار بردند و فدراسیون هم حمایت کامل را کرد؛ با اینکه کاستی هایی هم بود، چرا حتی ما نمی توانیم ورودی b المپیک را کسب کنیم.
 دبیر انجمن شنای مدارس کشور ادامه می دهد: تا زمانی که کار اصولی، پایه وعلمی را آغاز نکنیم وضعیت همین است، تا زمانیکه هر ارگانی راه خودش را می رود و کار خودش را درست انجام نمی دهد و به دیگران عدم موفقیت را نسبت می دهد، تا زمانی که متحد نشویم، تا زمانی که منتقدین واقعی را دشمن بپنداریم، تا زمانی که گلخانه ای کار کنیم، حتی اگر موفقیتی به دست بیاوریم ،گذراست ودایمی نیست.وی افزود: تا زمانی که بترسیم و از ورود افراد توانمند در زمینه مدیریت ومربیگری ومدرسی بترسیم، وضعیت بهتر از این نمی شود ؛حیف از این  زحمات شناگران وساعات هایی از جوانی شان را در استخرهای بدون هیچ حامی و تماشاگر تمرین کردند ومربیانی که موهایشان را در این راه سفید کردند. جهانیان  تاکید کرد: بیایید از ناکامی ها درس بگیریم، کار اصولی و فراگیر را از همین امروز آغاز کنیم، فدراسیون شنا وهیئت های در رأس، وزارت ورزش جوانان، وزارت آموزش وپرورش و دانشگاه ها در کنارش، سازمان‌ها ونهادهای دیگر همه همدل به فکر پیشرفت شنا و ورزش کشورمان باشیم و دست شناگران و مربیان زحمت کش را  بفشاریم.
وی در پایان این بخش از حرف‌هایش گفت: می دانیم مربیان و شناگران ،تمام توانشان را در مسابقات گذاشتند ولی مشکل از جایی دیگری است، ما از قافله شنای آسیا و جهان عقبیم وباید چندین برابر تلاش کنیم.
  استخراستاندارد نداریم ، نگاه پایه ای نداریم
در ادامه محمد علیرضایی 31 ساله که نزدیک به 13 سال عضو تیم ملی شنای ایران بود و تنها وی با کسب سهمیه در رشته 100 متر قورباغه به المپیک لندن راه یافت، صحبت های خود را اینگونه آغاز می کند: ورزش در جهان یک تجارت محسوب می شود و باید در این راه سرمایه گذاری کنیم و نتیجه این تجارت کسب مدال و عناوین است، اما متاسفانه در ایران به دلیل سابقه ضعیف در شنا،مسئولین نگاه مطلوبی به آن ندارند؛ چراکه این ورزش همچون کشتی، وزنه برداری و ... مدال‌آور و افتخارآفرین در سطح بین المللی برای کشورمان نبوده است.وی ادامه داد: قبل از اینکه مسئولین به فکر مدال باشند، باید نگاه پایه ای به این رشته داشته باشند، باید بررسی کنند که آیا امکان رسیدن شناگر به سطح قهرمانی وجود دارد یا نه؟ متاسفانه عدم وجود استخرهای استاندارد نیز می‌تواند یکی دیگر از مشکلات پیشروی شنای کشور باشد، در ایران تنها استخر آزادی تهران استاندارد است و با توجه به کمبود امکانات بی انصافی است که توقع آنچنانی از رشته شنا داشته باشیم.   مربی تیم شنای بالای 15 سال استان اصفهان، تصریح کرد: ولی با وجود این کمبودها برای موفقیت باید یک سری امکانات تمرینی، بدنسازی اصولی، استفاده از مربیان کاربلد، بحث آموزش و اردوهای برون مرزی را جدی گرفت که اینها به شنا کمک خواهد کرد.وی پیرامون یک شناگر در راه رسیدن به المپیک گفت: یک شناگر اگر تا سن 15 سالگی  تمرینات خود را به صورت اصولی زیر نظر مربیان خوب دنبال کند، یک پروسه چهارساله نیاز دارد که خود را به المپیک برساند.
علیرضایی درباره تیم ملی ایران که به مسابقات انتخابی المپیک در بوداپست مجارستان اعزام شده بود، اظهار داشت: تیم ملی، تیمی جوانی بود که متاسفانه نتوانست ورودی المپیک برزیل را کسب کند، شناگران تلاش خود را کردند، از لحاظ امکانات در فقر بودند ودر
برنامه های تمرینی نتوانستند کاری را  که می خواهند، انجام دهند.وی افزود: شاید برنامه هایی که برای این تیم نسبت به امکانات طراحی شده بود، اصولی و علمی نبوده است و نمی‌شود به شناگران خرده گرفت که جمال چاووشی‌فر از این امر مستثنی نیست، به نظر من جمال برای کسب سهمیه از روحیه خوبی برخوردار نبود؛ چراکه مسابقات تدارکاتی زیادی انجام نداد و رقابت های مجارستان برای وی حکم مرگ و زندگی داشت و این خود به خود به ورزشکار استرس وارد می کرد، جمال شایستگی های خوبی دارد و سال های اخیر در ماده‌های 50 و 100 متر کرال پشت پیشرفت خوبی را داشت. من شنیدم جمال در مجارستان با مسمومیت مواجه شد که این عامل روی عملکرد وی بی تاثیر نبود، با رکوردی که وی در مجارستان زده، امیدوارم با توجه به وایت کارت جمال نماینده ایران در برزیل باشد. محمد علیرضایی در پایان گفت: بین شناگران اصفهانی چند شناگر با استعداد کشف کرده ایم که با توجه به تمرینات خوب، رکوردهای خوبی را به ثبت رسانده اند و اکنون نیاز به این داریم که به خوبی آنها را تمرین دهیم چراکه در سنی هستند که می توانند پیشرفت ناگهانی داشته باشند، به شناگران گفتیم که ثبت رکورد کار بسیار سختی نیست و آنها با این مسئله کنار آمده اند و تمرینات خوبی را دنبال می کنند، هرچند نیاز به آرامش تمرینی دارند.
  مدیران استخرها تنها به درآمدزایی فکر نکنند
 گامر دیلانچیان، مسئول کمیته شنای استان اصفهان تاکید زیادی به مدیران استخر در امر سرویس دهی به افراد دارد و می گوید: فصل، فصل گرماست و به همین منظور افراد زیادی به استخر می روند که مدیران باید از نظر بهداشت، امنیت جان افراد و ... را مدنظر قرار دهند.
وی ادامه داد: مسئول رسیدگی به مسایل ناجیان حاضر در استخرها، هیئت نجات غریق  است و تعداد ناجیان در استخرها بستگی به ابعاد استخر دارد و به تعداد مراجعین به استخر مربوط نمی شود و مدیران باید طبق استاندارد از ناجیان استفاده کنند.گامر دیلانچیان تاکید کرد: از مدیران استخرها خواهش می کنم که در بحث آموزش از ناجیان غریق استفاده نکنند و از مربیانی بهره ببرند که دارای کارت مربیگری هستند و دوره بازآموزی سال 95 را گذارنده باشند، مدیران استخرها تنها به درآمدزایی فکر نکنند، بلکه کیفیت را نیز در نظر بگیرند.
وی پیرامون مسابقات انتخابی شنای تیم های استان اصفهان گفت: این رقابت ها در دو بخش پسران و دختران انجام شد، نفرات منتخب از طریق سایت هیئت شنای استان اصفهان معرفی شدند و در روزهای آینده تمرینات این تیم ها استارت خواهد خورد.مسئول کمیته شنای استان اصفهان تصریح کرد: نیمه دوم مردادماه، مسابقات شنای آموزشگاه های کشور را در بخش پسران داریم که امیدوارم با پیگیری تمرینات منظم، نتایج خوبی را کسب کنیم.وی در پایان افزود: اگر تمرینات را به خوبی دنبال کنیم در مسابقات کشوری پسران روی سکو می رویم هرچند وقفه ای بین تمرینات افتاد که برای جبران این وقفه نیاز به زمان داریم، شنای بانوان متاسفانه جایگاه خود را از دست داده، امیدوارم بتوانیم با کمک همکاران هرچه زودتر شنای بانوان را  درمسیرپیشرفت قرار دهیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: